lørdag 29. desember 2012

fossiler


Jeg ligger i senga. Det er en halvtime til jeg må dra. Jeg fomler meg frem til iPhonen og åpner appen. Den nye appen, med hvilken jeg har tatt steget ut av de bakstreverskes rekker, og inn i de innovatives, de fremtidsrettedes, rekken til de som baner vei for en bedre og riktigere teknologisk utvikling. Jeg føler meg ikke så rent lite ovenpå, flink og kul. ”Skru på klimanlegg”. Ute i garasjen våkner Elliot til liv. Det er minus 13 grader ute, og gjett om jeg bryr meg. Ha ha ha. For når jeg en halvtime smyger meg inn i førersetet (og jeg trenger ikke engang å låse opp for bilen vet at jeg har nøkkelen i lomma) så er det varmt og godt. Hanskene har jeg lagt igjen inne, for rattet er oppvarmet (oh la la) og det samme er setet. Og så trykker jeg på en knapp, og med en stilig trudelutt våkner det tøffe dashboardet til liv og jeg triller lydløst ut av garasjen og ut på veien. Det er litt sånn som jeg forestiller meg at det må være å kjøre et lite romskip.

Og der står de, fossilene. I kø. Dag ut og dag inn. Med dyrt, fossilt brennstoff på tanken. Jeg klarer ikke la være å le høyt og sikkert litt nedlatende der jeg suser forbi i kollektivfeltet, mens jeg tenker på hvor mye penger jeg sparer på å slippe å fylle bensin. Full tank for meg koster 14 kr. Hi hi hi. Når jeg passerer bomringen koster det ingenting.

Det er lørdag, og siste dagen med åpne butikker før nyttårsaften. Desperate blikk i digre, klossete SUVer kjemper om parkeringsplassene. Jeg smyger meg elegant forbi og parkerer rett ved siden av inngangsdøra til kjøpesenteret, elbil-plassene er stort sett kremplasser. Fniiis. Jeg plugger i stikkontakten og lader gratis mens jeg handler.

Det er noen fordeler med gammeldags bil som kjører på bensin eller diesel. Rekkevidde, er vel egentlig den eneste jeg kan komme på. Men bilen vår, en nydelig blå Nissan Leaf (http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00806/Nissan-Leaf-4_806378p.jpg) , kjører 15 mil på en lading, og med stadig flere hurtigladestasjoner så når vi snart hur langt som helst! Til hverdangsbruk har jeg aldri behov for mer enn 15 mil. Og neste år kommer Tesla. Kulere enn James Bond. Rekkevidde på en lading: 40 mil. Ladies and gentlemen, la meg presentere fremtiden: http://www.teslamotors.com/. Ikke så mange grunner til å kjøre fossilt lenger da, eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar